Novemberblues

Jag saaaaaknar min kolonilott! Ja jag vet, den finns ju där fortfarande, och det står faktiskt både rödbetor, purjolök och palsternackor där som jag skulle kunna skörda om jag vill, men det är ju så möööörkt på kvällarna. Jag har varit där med pannlampa en kväll och skördat, men hur kul är det nu när det har regnat i två veckor i sträck, leran klibbar fast på grepen i stora sjok, stövlarna väger två kilo när man har skördat klart och vattnet är avstängt så man inte kan spola av dem innan man ska sätta sig i bilen och åka hem. Jag får nöja mig med att gå ut i garaget och titta på mina lådor med rödskalig Cheriepotatis, vit Princess-potatis, gul och röd lök, vitlök, schalottenlök och rödbetor. Det ska inte gå någon nöd på oss i vinter tror jag. Där ute har jag också min halvstora frys fylld med jordgubbar, hallon, vinbär, blåbär, lingon med mera. Frysen höll förresten på att ge mig hjärtslag härom veckan när jag skulle gå ut och hämta jordgubbar till pannkakorna, den hade råkat bli avstängd, sladden hade åkt på sned – VE OCH FASA – det hade börjat smälta, halva sommarens arbetsinsats var i fara, så jag fick bära in en hel låda med bär och ställa mig och koka hallon-, lingon- och vinbärssylt, och barnen fick äta så mycket jordgubbar de orkade i fyra –fem dagar, ett förhållande som de förvisso inte klagade på. Jag slog på frysen igen med resterande bär i, och hoppas på under att det ska gå att använda resten av bären, men jag orkade liksom inte ta hela smällen på en gång.  Jag hade inte burkar heller så det räckte till att göra mer sylt. Hur kommer det sig att man har hela hyllorna fulla med burkar så det knappt går att stänga skåpdörren, och när man ska ha dem till såna här stora projekt så är de slut – är det inte typiskt!  Nu får jag börja samla burkar igen, men det är svårt när man kokar sylt själv – det blir liksom inga köpeburkar då ;-)

 

Här är några fina burkar med gammaldags känsla!
Syltburkar 


Kommentarer
Postat av: Mattias

Vilken fin höstbild i headern =)

2009-11-17 @ 17:28:00
URL: http://mattias860423.blogg.se/
Postat av: Carina

Tack Mattias, jag har tagit dem själv och stitchat ihop dem, det är jättekul! Jag vill lägga på sidorna också, hur gör man det? Maila mig gärna!

2009-11-17 @ 18:28:29
URL: http://cederlott.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag kan hjälpa dig att samla burkar om Du vill. Säg bara vilken typ Du helst vill ha.

2009-11-19 @ 13:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0