Jag fick en liten pumpa idag....

 En snäll granne på koloniområdet gav mig den här pumpan idag, jag har inte vägt den, men runt 15 kilo tror jag den väger. Den blir fin att göra halloween-pumpa av!

Dagens tema var pumpa - jag var och pumpade ut lite blod hos blodbussen idag. Känns bra att kunna bistå sjukvården på detta enkla sätt. Det är ganska skönt också att ligga där på britsen och läsa tidningar och sippa lite på en päronfestis. Ersättning får man också - inte pengar, men en sak, de brukar ha en lista med lite saker att välja på, T-shirt, nyckelringar, lotter, nageletuier och ljuslyktor och sånt. Jag samlar på deras ljuslyktor, det är Iittalas, de är jättefina, och massverkan är aldrig fel när man radar upp dem i flera olika färger. Passar perfekt nu på hösten.

På kvällen tog jag hand om pumpan, gröpte ur den och sparade innehållet. Det ska jag använda till lite olika saker som till exempel att rosta i ugnen med andra grönsaker, riva och ha i bröd och mjuka kakor, och att göra soppor av. Soppa prövade jag att göra på en gång, jag fräste hackad pumpa med vitlök och lite kryddor, jag tog chili, spiskummin och paprika, hällde på vatten och en grönsaksbuljongtärning och lät det koka tills det var mjukt, sen mixade jag det med handmixern - klart! Vill man lyxa till det kan man ha i en skvätt grädde eller creme fraiche också.

Pumpa läns!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0