Nu är vårbruket äntligen igång!

Efter den här kalla och snörika vintern kändes det verkligen bra att få sätta igång med mitt lilla "jordbruk" igen, så fort snön smält bort och tjälen försvann - vilket den gjorde rätt snabbt - så satte jag igång att förbereda inför vårens sådder. Redan i slutet av mars kunde jag sätta igång med att rensa bort gammalt dött växtmaterial, och sen vartefter tjälen släppte gick det att börja gräva. De här bilderna är från den 17:e april, då var hälften färdigt för sådd, och på bilden nedan ligger gul lök, röd lök och charlottenlök på rader och väntar på att bli nerpetade i jorden, totalt runt 130 lökar blir det i år. Hemma väntar potatisarna som ligger på förgroning, förplanterade dahlior och gladiolusar, ranunkler och Ixia, snart är det dags för utplantering av dem också - kan bli skönt att få lite space hemma - matrummet är fullt med små brickor och krukor ;-)

I år har jag satsat på att försöka göra gångarna så ogräsfria och snygga som möjligt, jag testar med att lägga dagstidningar på gångarna - inga blanka veckotidningar, de bryts inte ner så bra (jag har rensat gångarna från ogräs så gott det går), och på det har jag lagt flis som jag fått tag i från skogsavverkning. Det ska väl hålla den här säsongen iallafall hoppas jag. En utvärdering kommer sen i höst på hur det fungerade.
   
Gångarna är inte färdiga här, nya bilder kommer vartefter.

Koloniföreningen hade städdag i söndags, och vi var rekordmånga, ca 40 stycken var där och hjälpte till att snygga till området i det härliga vårvädret. Vi fick också en föreläsning om biodling, eftersom vi planerar att låta en biodlare ställa dit ett par kupor så vi kan få ännu bättre skördar, i linje med vår miljödiplomering (nu på bronsnivå!). Skylten vi fått ser du vår ordförande på bilden nedan hålla upp. Städdagen avslutades med korvgrillning, och sen var det många som arbetade vidare på sina lotter eller satt och fikade i små klungor här och där - precis som det ska vara!


Ha en skön valborg - och DU - köp inte ut alkohol till ungdomarna!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Så rätt. Köper man ut ska man ha stryk!

2010-04-30 @ 19:18:07
URL: http://cedersallad.blogg.se/
Postat av: Mattias

Hur lång tid tar det innan allting är färdigodlat? =)

2010-05-12 @ 07:33:33
URL: http://matiros.blogg.se/
Postat av: Carina

oj vilken fråga - aldrig tror jag ;-). Man kan skörda olika saker hela tiden, rädisor i juni, jordgubbar vid midsommar, vitlök och hallon i juli, rödbetor och morötter i augusti, pumpor och squash i september och så vidare... och jordärtskockor i oktober-november, så odlingssäsongen är lång och härlig!

2010-05-12 @ 08:20:19
URL: http://cederlott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0