Sommardrömmar

Ute faller snöflingorna tätt - eller snarare vräker ner nu igen, men jag fick helt plötsligt tankarna på min kolonilott och planeringen av den. Jag kunde riktigt känna jorden mellan fingrarna och lukten i näsborrarna, så jag började så smått komma igång med planeringen för säsongen 2011. För det första har jag gödningen löst - vi har gjort en torvbädd under halmen i boxen till vår ponny, så han hjälper till att gödsla den, och framåt mitten av april ska det skottas ut och transporteras till lotten och fördelas ut på landen. Det är tjänster och gentjänster mellan oss och honom, han får mat, husrum och skötsel och vi får prima gödning.


Planeringen är ännu i förstadiet, men min vana trogen har jag varje år en excelfil som jag flyttar runt grödorna på mellan de olika landen så det blir någon sorts odlingsföljd även om jag inte följer den slaviskt. Här ser ni förra årets planering för ena delen av lotten, vi får se hur det blir i år, det har inte tagit form ännu. Helt klart är i alla fall att det blir mer majs i år - mycket gott och inte så arbetskrävande ;-). Kan vara skönt att ha EN del på lotten som inte behöver gullas med alltför mycket.

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0